Geschiedenis

Geschiedenis

De Willem Jacob is een Hollandse eenmastklipper, gebouwd in 1889 te Slikkerveer. Het schip is gebouwd als zeilend vrachtschip. Het heeft vooral met stukgoed gevaren. Eerst als volledig zeilschip, later is er een motor in gekomen. Aanvankelijk werd deze gebruikt als hulpmotor, later kwam er een sterkere motor in. Toen is ook het zeiltuig verdwenen.

Het schip is gebouwd in opdracht van een fabrikant van stenen, de heer van der Elst. Zijn zoon heette Willem Jacob, vandaar de naam van het schip. Dankzij de heer Floor Schaddelee weet ik veel van de historie van het schip. Zijn familie heeft vanaf 1889 tot en met 1980 op het schip gevaren. Eerst als zetschipper, later heeft zijn familie het schip over kunnen kopen. Het heeft daarna verscheidene namen gehad; ze is steeds vernoemd naar de vrouw van de eigenaar. Zo heeft ze ondermeer “Maria” en “Adriana Cornelia” geheten.

Aan boord woonde de schipper met zijn gezin, achterop in de roef. De slaapvertrekken bevonden zich in het achteronder. Wanneer de kinderen klein waren, dan voeren er in de zeiltijd nog een of twee maten mee. Zij sliepen in het vooronder. Zodra de kinderen groter werden, moesten ze meehelpen als maat. Zij sliepen dan ook in het vooronder.

Het schip heeft tot 1980 als thuishaven Werkendam gehad en heeft erg veel op de Rijn gevaren. Vooral op Duitsland. Er zijn jaren geweest dat het schip in twee jaar niet in Nederland terugkwam. Het schip is een goede zeiler, en dat heeft met het vaargebied te maken. Vaak moest men opvechten tegen de sterke stroom op de Rijn. Hiervoor had je een snel schip nodig, dat gemakkelijk kon wenden. Beide eigenschappen zijn nog steeds vertegenwoordigd in de Willem Jacob. Het schip was voor die tijd fors getuigd; het stond bekend als een snel schip.

Begin jaren tachtig kwam het schip opnieuw onder zeil. Dick van Andel kocht de Willem Jacob als vrachtschip. In ongeveer vijf jaar jaar tijd restaureerde hij het schip, om met groepen te gaan varen. In 1985 maakte het schip een bijzondere reis: naar Leningrad. Omdat de Willem Jacob toch niet echt een zeeschip bleek, kocht Van Andel daarna de romp van een driemastschoener. Hij heeft deze volledig gerestaureerd. De Willem Jacob verkocht hij aan een man in Nijmegen. Deze voer er niet zelf op. Hij liet er verschillende zetschippers op varen. Veel mensen hebben zich het schippersvak in die periode op de Willem Jacob eigen gemaakt. Hoorn was de thuishaven en het schip maakte tal van reizen over het IJsselmeer en de Waddenzee.

In 2000 werd het schip verkocht aan een Harlinger schipper. Deze heeft slechts twee jaar met de Willem Jacob gevaren. Door een brand moest hij het schip verkopen, waarna ik het schip heb aangekocht. In zeven jaar tijd heb ik haar gerestaureerd. Ruim 60% van het schip is daarbij vernieuwd.

 

Menu Sluit